Fantastična četvorka dama otvara vrata novoj priči

16. novembar 2021.

skyrunning srbija skajraning reprezentacija evropsko prvenstvo u portugaliji

Od 2015. godine kada je prvi put počeo da se pojavljuje termin skyrunning u našoj zemlji došli smo do debija na Evropskom prvenstvu u Portugaliji, koje će se održati od petka do nedelje (19 – 21. novembar).

Vođeni entuzijazmom ljudi koji su pokrenuli ovaj sport, mnogi ljubitelji trčanja, prirode, velikih i ekstremnih izazova, ali i manjih, mada ništa lakših, pronašli su sebe u trkama koje je organizovala Skyrunning Srbija i „zarazili“ se adrenalinom, zdravim takmičarskih duhom i neiscrpnim izvorom energije na markiranim stazama nekih od najlepših planina. Iz godine u godinu skyrunning pokret postajao je masovniji, a sada je dostigao vrhunac pošto će reprezentacija Srbije i Crne Gore prvi put učestvovati na Evropskom prvenstvu u seniorskoj konkurenciji. Do sada je Skyrunning Srbija dva puta imala predstavnike na juniorskim šampionatima sveta (2015. i 2019).

U Portugaliji će se u jakoj konkurenciji nadmetati Pavle Varinac, Tatjana Jovanović, Nikola Ilić, Lidija Radulović, Marija Kostić, Živko Tomić i Miluša Bošković, koja dolazi iz Crne Gore. Prvih petoro učestvovaće u Sky race formatu od 35 km i 3.550 metara uspona, dok će Miluša i Živko trčati Sky ultra od 65 km i 6.500 m uspona. Deo našeg tima je i zajedno odradio visinske pripreme na Rtnju i Zlatiboru.

Staza, u severnom delu Portugalije, koja prvi put organizuje Prvenstvo Evrope, karakteristična je po jakim vertikalnim usponima, gde nagib na pojedinim mestima iznosi i 20 odsto, ali i ništa manje zahtevnim spustovima, koji su strmi i opasni. Prethodno izdanje ove trke uspelo je da završi samo 30 posto učesnika, što dovoljno govori o veličini izazova.

S obzirom na to da je ovo naš debi na šampionatu Starog kontinenta, odlučili smo da vam predstavimo reprezentativce, a prednost smo dali damama.

Petak, 19. novembar Sky ultra (65 km - 6.500)

Start: 7.30h po srpskom vremenu

Limit trke: 16h

Rekordi staze

Stijan Angermund-Vik (Norveška) 9:54:40

Žokelin Fereira (Portugalija) 14:51:38

Subota, 20. novembar Sky race (35 km - 3.550)

Start: 9h po srpskom vremenu

Limit trke: 10h

Rekordi staze

Fran Salguero (Španija) 4:40:53

Sabina Markez (Portugalija) 6:25:03

Tatjana Jovanović (30) Sky race

tatjana jovanovic skyrunning srbija

Ovogodišnja dvostruka pobednica na trkama Skyrunning Srbije, Sky race 30 km na Prokletijama i Ultra trail „Midžor“ 64 km na Staroj planini, trčanjem je počela da se bavi 2017. godine, pošto je došla iz sveta odbojke u kom je provela skoro dve decenije. Posle „opipavanja“ terena i pobede na 7 km na Trail race Kopaonik 2018, upustila se intenzivnije u trejl vode.

Prva sezona u Skyrunning ligi bila mi je 2019. godine, kada sam osvojila treće mesto na 57 kilometara na Staroj planini, dok sam na Jadovniku pobedila na 22. Treća sam bila na Sokolovom putu, a isti plasman ostvarila sam ukupno u ligi. Za 2020. sam se spremala da je osvojim, ali je usledila korona, pa sam cilj prebacila na ovu godinu u kojoj sam i trijumfovala na obe održane trke – kaže Tatjana.

„Zanat je pekla“ i na Dalmacija ultra trail, Kozari gde je bila druga na 40 km, Jahorini, Vodno–Matko u Makedoniji... Kako kaže, nema ambicija ka asfaltu, nego isključivo ka trejlu i skyrunningu, o čemu svedoče i njeni rezultati. Posle pobeda na Staroj i Prokletijama, specifične pripreme za evropsko intenzivno je radila dva meseca, a o očekivanjima za trku u Portugaliji rekla je:

Cilj je da budem najbolja verzija sebe. To je nagrada za sav rad ove sezone. Idem da predstavljam državu na najbolji mogući način i daću sve od sebe. Nikad ne prognoziram, jer planina diktira potpuno drugačije uslove. Ono što je za mene specifično jeste što se prvi put srećem, sa dužinom ne, ali sa toliko kumulativnog uspona. Približno slične trke bile su mi na Suvoj planini i možda Prokletije, ali ovo je ipak malo ozbiljniji kalibar. Fizički smo spremni, a glavu ćemo uskoro da „namontiramo“.

Miluša Bošković (38) Sky ultra

milusa boskovic skyrunning srbija i crna gora

Najiskusnija u timu dolazi iz Kotora u Crnoj Gori i upravo je u svom gradu prvi put i učestvovala na skyrunning trci – vertikal. Bilo je to 2016. godine, a samo jednu ranije počela je sa trčanjem, koje je, ispostavilo se, prava stvar za nju, jer su joj planinari već postali spori.

Posle Kotora, malo po malo počela sam da povećavam distance i treninge. Istrčim i poneku trku na asfaltu, ali moja ljubav je definitivno trejl i sve što ima veze sa planinom – kaže pobednica Sky ultra na 50 km na Prokletijama ove godine.

Iza sebe ima dva uspešno završena zadataka na najpoznatijoj i najvećoj planinskoj trci na svetu Ultra trail Mon Blan (56 km – 2018 godine i 146 km – 2019). Bila je pobednica Skyrunning lige 2017. Trijumfi su se ređali kao na traci – Stara planina (56 km), dva puta Jahorina (103), Dalmacija ultra trail (103), na kojoj je bila i druga (118 km). Na „100 milja Istre“ zauzela je peto mesto (110 km), a dodatno iskustvo obogatio joj je u dva navrata i nimalo naivan Vučko trail. U nogama ima pregršt različitih formata, distanci i terena.

Na taj način sam tokom godina pomerala svoje granice, išla po stepenik više i tražila sebe, šta mi najviše odgovara, šta najviše volim i došla sam do toga da sam dobila poziv za evropsko prvenstvo i to je nešto zaista posebno – ističe ljubiteljka ekstremnih, izazovnih i tehnički zahtevnijih trka.

Fizička i psihička priprema za Portugaliju bile su joj trke težih formata, Prokletije, koje su joj i najdraže, kao i Absolute Biokovo Challenge (45 km – 4.500 uspona).

Trka na evropskom je izuzetno teška. Ima mnogo tehničkih deonica, prelazaka preko reka, pola trke idete mokri, to je malo i rizično i opasno, a pritom, dolazi jaka konkurencija. Spremna sam za sve nepredviđene situacije. Surovi sam realista, ne precenjujem sebe i uvek imam dozu rezerve. Prvenstveno mi je cilj da završim u limitu i bez padova, povreda, incidenata i da se ja, kao i ceo tim osećamo dobro i da svi ostvare svoj lični cilj. Ovim otvaramo vrata nečemu novom i nadamo se da će doći novi, mladi ljudi, koji će dati mnogo više i u trejlu i u skajraningu. Poslužićemo kao motivacija drugim ljudima da vide da se i ovo može.

Marija Kostić (34) Sky race

marija kostic skyrunning srbija evropsko prvenstvo

Ako je neko donekle upoznat sa time kakva ih atmosfera očekuje u Portugaliji, to je Marija, koja je 2017. godine učestvovala na trci u ovoj zemlji.

Organizacija je bila odlična, sve je pozitivno, ljudi izlaze da te podrže, pa kad prolaziš kroz neko malo selo svi se okupe da pozdrave trkače. Najinteresantnije mi je bilo što su na okrepama imali aparat za espreso. Oni su zaluđeni za tim, da popiju gutljaj i to je to – prisetila se Marija, koja ipak nije gucnula kafu.

Iskustvo je prikupljala još i na trci Svetske skyrunning serije u Italiji, bila je u Andori, na kampu u Kini, a kod nas i u okruženju ostvarila je zapažene rezultate. Ove sezone osvojila je treće mesto na Sky ultra Prokletije 50 km i Sky race „Dupljak“ 34 km na Staroj planini, na kojoj je i 2019. bila najbolja na 36 km. Pobedila je na Čvrsnici (30 km), Jahorini, gde je jednom bila i treća, na Vodno-Matka trailu u Makedoniji (26 km), druga je bila na Rtanj Sky race, četvrta na Krali Marko trailu ... a sve je počelo 2016. kada je na savet drugarice probala skyrunning i odmah osvojila treću poziciju u Kotoru na vertikal vikendu koji je uključio i trku u Trebinju.

Oduševila sam se time i to mi je i dalje nešto najlepše od svih trka koje sam doživela. Zavolela sam stene i samo mi daj krš i što sličnije tome. Od tada se bavim aktivno trejl trčanjem, a te godine sam bila treća i u Zubinom potoku – kaže Marija.

Za trku u Portugaliji za koju kaže da su „skraćene Prokletije“ jer su usponi i spustevi kraći, dobro se pripremila.

Pojačala sam treninge, pokušavala sam da radim više uzbrdice kako bih prilagodila telo za taj nagib i naročito nizbrdice. Ubacila sam više treninga snage da ojačam mišiće i radila sam vežbe balansa kako bih ligamente isto ojačala i pripremila za teren koji nas očekuje. Limit trke ... zvuči realno za sve nas. Što se tiče mog, volela bih da završim za manje od sedam sati.

Lidija Radulović (30) Sky race

lidija radulovic skyrunning srbija evropsko prvenstvo

S obzirom na to da je sa devet godina krenula na orijentiring i tu provela sledećih 13, Lidija je bezmalo ceo život u prirodi. Zbog povrede je napravila pauzu od trčanja, a ponovo je krenula 2015, ali na asfaltu, na polumaratonima i grupnim treninzima sa Adidas runners-ima. Trejlu se vratila 2017, kada je učestvovala na trci od 15 km na Trail race Kopaonik.

Od tada kombinuje asfalt i prirodnu podlogu, počinje da ide na skyrunning i druge trejl trke. Već sledeće godine oprobala se na Maratonu du Mon Blan (42 km), da bi 2019. na Staroj planini zauzela treće mesto (36 km), bila je na Vodno Matku, Dolomitima, pobedila je na Divča trailu 2020, dok je bila druga na Gradac trailu. Odlasku na evropsko prethodila je druga pozicija na Sky race “Dupljak” 34 km na Staroj planini i treća na Sky race Prokletije 30 km. Kako kaže, upravo joj je Sky race omiljeni format i takav je i čeka u Portugaliji.

Profil te staze je sličan po usponu sa trkom na Šar planini, a sa Prokletijama kada je reč o terenu. Već sam bila na takvim trkama sa puno reka, na Dolomitima i nikad nisam imala nekih problema s tim što sam mokra, ili su mi noge mokre, osuše se. Staza je tehnički zahtevna i spuštanje će biti teže od penjanja, jer ima dosta kamenja na stazi pa je zato problematično – naglašava Lidija.

Dva dana pošto je saznala da će ići na Prvenstvo Evrope u septembru je učestvovala na Ohrid trailu i pobedila na 40 km, što joj je poslužilo taman i kao deo priprema. Od tada je uključivala više trejl treninga nego obično i dodatno je uložila energije u spremanje za Portugaliju.

Ne opterećujem se vremenskim limitom, volela bi da završim čitava, zdrava i puna energije, onako da znam da sam dala sve od sebe, a da se ne istrošim. Cilj je da sve uspone izguram bez stajanja i da budem zadovoljna i rezultatom. Optimistična sam, jer verujem i da će nam vreme biti dobro, što je veoma važno.

Srećno našim fantastičnim trkačicama smiley